Jeśli jesteś marketerem internetowym i ukończyłeś studia z digital marketingu wiesz, że budowanie skutecznego lejka marketingowego i lejka konwersji jest kluczem do sukcesu. Tworzenie lejka marketingowego i lejka konwersji oznacza wykorzystanie wszystkich dostępnych narzędzi i strategii marketingowych, aby przyciągnąć potencjalnych klientów i skutecznie doprowadzić do finalizacji transakcji. W tym artykule podpowiemy Ci jak zbudować skuteczny lejek marketingowy.
Lejek konwersji: czym jest, do czego służy?
Lejek sprzedażowy jest narzędziem marketingowym, które służy do analizowania konwersji witryny internetowej. Musisz wiedzieć, że lejek konwersji to wizualny model, który łączy różne kroki, które użytkownicy muszą przejść, aby dokonać określonej akcji. Model ten wskazuje, w którym miejscu użytkownicy mogą opuścić stronę, zanim dokonają akcji skutkującej konwersją. Dzięki lejkowi konwersji można określić, w którym miejscu proces konwersji jest słaby i gdzie należy podjąć działania, aby go poprawić. Lejek sprzedażowy składa się z z trzech etapów:
- TOFU (Top of the Funnel) – na który wpływa budowanie świadomości marki i wzbudzenie zainteresowania wśród potencjalnych klientów.
- MOFU (Middle of the Funnel) – wpływa na budowanie pożądania poprzez klasyfikację leadów sprzedażowych.
- BOFU (Bottom of the Funnel) – na tym etapie lejka bierzemy pod uwagę osoby, które już u nas coś kupiły. Konieczne są działania posprzedażowe wpływające na pozyskiwanie leadów od stałych klientów.
Aby stworzyć lejek martketingowy potrzebujesz dane
Po pierwsze, uzyskaj jak najwięcej danych. Dane dotyczące Twoich klientów są niezbędne, aby zbudować skuteczny lejek marketingowy i konwersji. Dowiedz się, jakie są ich potrzeby, jakich produktów i usług szukają, jakie są ich preferencje i jakie są ich decyzje zakupowe. Zbieraj wszystkie te informacje i używaj ich, aby dostosować swoje kampanie marketingowe do ich potrzeb. W tym celu możesz skorzystać z narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console.
Selekcja danych to podstawa przy budowie skutecznego lejka sprzedażowego
Analizując dane z GSC, można określić, które kroki są najbardziej problematyczne i w jaki sposób można je ulepszyć, aby poprawić wyniki sprzedażowe. Na podstawie tych danych można również określić, które kanały marketingowe są najbardziej skuteczne i jak można je wykorzystać, aby zwiększyć konwersje. Zmiany te mogą dotyczyć zarówno samej witryny, jak i strategii marketingowej. Zmiany witryny mogą obejmować poprawę projektowania, optymalizację pod kątem wyszukiwarek, dostosowanie treści do wymagań użytkowników. Każdy przypadek należy potraktować indywidualnie, dzięki czemu Twoją marką zainteresuje się więcej odbiorców.
Monitoruj zachowania potencjalnych klientów
Ważnym elementem budowania skutecznego lejka marketingowego i konwersji jest monitorowanie i mierzenie wyników. Monitoruj, jakie są zaangażowanie, ruch i konwersje na Twojej stronie internetowej. Wykorzystaj narzędzia analityczne, aby śledzić wszystkie działania i uzyskiwać wskaźniki, które pomogą Ci doskonalić Twoją strategię marketingową.
Innymi słowy optymalizuj działania związane z Twoimi produktami w sieci. Budowanie skutecznego lejka marketingowego i konwersji wymaga czasu i wysiłku, ale jeśli jesteś wytrwały w swoich działaniach, efekty twojego biznesu online będą widoczne. Wykorzystaj powyższe wskazówki, aby zbudować skuteczny lejek marketingowy i konwersji.
Źródło grafiki: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/smartfon-laptop-macbook-technologia-6214476/