Otwarte przestrzenie w biurach są modne, estetyczne i ekonomiczne zarazem. Z jednej strony pozwalają zwiększyć skuteczność pracy zespołowej. Z drugiej zaś, niestety, utrudniają działania podczas bardziej indywidualnych zadań. Dlaczego? Czy kabiny akustyczne do biura rzeczywiście rozwiązują ten problem? Sprawdźmy!
Wady biur typu open space
Taka przestrzeń staje się coraz bardziej popularna, fakt. Jednak tzw. open space’y stwarzają również pewne wyzwania, szczególnie jeśli chodzi o skupienie i koncentrację. Siłą rzeczy wpływa to na wydajność nie firmy, lecz poszczególnych osób. Nowoczesne kabiny akustyczne do biura stosuje się w celu poprawy warunków pracy w tym kontekście.
- Poziomy hałasu Jednym z bardziej negatywnych zjawisk w środowiskach typu open space jest hałas. Rozmowy bezpośrednie, rozmowy telefoniczne i ogólne dźwięki biurowe mogą tworzyć chaotyczną atmosferę, która utrudnia pracownikom koncentrację. Panele akustyczne na ścianach i dywany po części redukują problem, ale koniec końców okazują się skuteczne tylko w ograniczonym zakresie.
- Brak prywatności W biurach typu open space pracownicy mają niewielką lub żadną prywatność. Może to prowadzić do dyskomfortu. Zwłaszcza jeśli trzeba się skupić na rozmowie o bardziej poufnym charakterze. Może ona dotyczyć tematów związanych z finansami firmy bądź polityką HR na przykład. Budki akustyczne w biurach niwelują ów dyskomfort. Pozwalają pracownikom na załatwienie spraw poufnych bez potrzeby szukania bardziej dyskretnych zakamarków.
- Rozproszenia wizualne Otwarty układ przestrzeni biurowej może rozpraszać poprzez stymulację wzrokową. Ludzie często się przemieszczają, a różne czynności odbywają się jednocześnie. Ten ciągły ruch jest niekiedy wręcz niemożliwy do zignorowania. Pracownik nie może się wyizolować, co zaburza koncentrację.
- Problemy z komunikacją Chociaż otwarte przestrzenie biur są zaprojektowane tak, aby usprawniać komunikację, czasami mogą ją de facto utrudniać. Głośne otoczenie może prowadzić do nieporozumień lub konieczności powtarzania informacji, co powoduje frustrację.
- Większa liczba przerw W związku z powyższym pracownicy w biurach open space są bardziej narażeni na przerywanie działań. Chodzi zarówno o pauzy w celu dokończenia rozmowy, jak i wysłuchania kolegów szukających pomocy. Luźna atmosfera w firmie do tego zachęca pracowników do swobodnej wymiany opinii, co skutkuje angażowaniem się w rozmowy o małym znaczeniu. Takie mikro przerwy, jeśli się skumulują, mogą wydłużyć czas realizacji zadań.
- Różne preferencje dotyczące pracy Prawdą jest i to, że najcenniejsi pracownicy mają własny styl pracy. Zmuszanie ich do nieustannego przebywania w środowisku open space dość często zaburza wytyczone przez nich granice. Podczas gdy niektórzy dobrze czują się w zbiorowym układzie, indywidualiści mogą potrzebować ciszy i samotności, aby jak najlepiej wykonywać obowiązki. Ta dysproporcja może prowadzić do rozdrażnienia i obniżonej produktywności. Kabina akustyczna do biura zwiększa komfort pracy takim osobom, ponieważ mogą w niej odetchnąć od zgiełku otwartego biura i po prostu się skupić.
Wymienione powyżej komplikacje pogarszają efektywność pracowników, zwłaszcza jeśli mowa o bardziej wymagających czynnościach. Owszem, duże wnętrze open space ma swoje zalety, jednak jego wady paradoksalnie pogarszają wydajność. A to sprawia, że korzyści ekonomiczne z wynajęcia takiej przestrzeni stają się mniej atrakcyjne w dłuższej perspektywie.
Ile kosztują kabiny akustyczne do biura?
Aby zapewnić pracownikom funkcjonalność w bardziej komfortowych warunkach, biura open space można wyposażyć w proste i stosunkowo niedrogie udogodnienia. Każda kabina akustyczna to tak naprawdę moduł, który można ustawić w niemalże dowolnym miejscu. Zawiera dźwiękoszczelne oszklenie, absorbujące wykończenie, siedzisko i stolik. Jest oczywiście wentylowana i ma dostęp do energii elektrycznej. Może być to budka jednoosobowa, jak i większy moduł, czyli salka konferencyjna. Możliwa jest również personalizacja, aby nie zakłócić estetyki biura.
Kabiny akustyczne do biura mogą zatem być stosunkowo tanie i kosztować ok. 10000 zł. Mogą być też dość drogie i kosztować kilka razy więcej. To oczywiście zależy od wybranych wariantów. W każdym razie są to koszty jednorazowe, więc niewielkie w porównaniu z wynajęciem dodatkowych pokoi w biurowcu. Poza tym inwestycja powinna się zwrócić w postaci zwiększonej wydajności poszczególnych pracowników.
Budka telefoniczna do biura
Budka telefoniczna do biura to odmiana kabiny w najprostszym wydaniu. Zapewnia warunki do prowadzenia rozmowy bez potrzeby opuszczania biura. W takiej kabinie zmieści się jedna osoba, a wyposażenie wewnątrz pozwala na podpięcie ładowarki oraz umieszczenie laptopa na dogodnej pozycji. Rozlokowanie kilku budek w różnych punktach pozwala na maksymalizację jakości wykonywanych rozmów bez względu na dźwięki i ruch w przestrzeni open space. Kabina telefoniczna do biura działa też odwrotnie: inni pracownicy nie muszą słyszeć cudzych konwersacji, więc ich one nie rozpraszają.
Art. Sponsorowany
Źródło grafiki: Unsplash