Bariery w komunikacji w miejscu pracy – jak poprawić przepływ informacji?

Komunikacja w środowisku już od wielu lat jest uznawana za jeden z najważniejszych czynników, który ma wpływ na efektywność współpracy. Wciąż powtarza się o potrzebie zmian czy poprawie komunikacji, ale co to faktycznie oznacza? W jaki sposób firmy mogą nie tylko ocenić, jak faktycznie ich pracownicy porozumiewają się między sobą, ale także, jak efektywnie wpływać na ten obszar? 

Najczęstsze bariery komunikacyjne

Komunikacja rodzi emocje – i nie bez powodu. Jednak w sytuacjach, kiedy to tylko możliwe, powinniśmy je kontrolować. Nie chodzi tutaj o całkowite “wyłączenie” empatii czy zdenerwowania. Jednak niekiedy emocje mogą przesłonić to, co faktycznie chcemy powiedzieć. W przeciwnym razie możemy natrafić na reakcję rozmówcy, która również będzie nacechowana emocjonalnie, a sama treść rozmowy może się rozmyć. 

Za niska częstotliwość i brak transparentności – źródłem wielu nieporozumień w firmach jest niedostateczna komunikacja. Odbywa się ona zbyt rzadko, nie jest kierowana do wszystkich zainteresowanych lub po prostu pomija naprawdę ważne dla pracowników sprawy. Powoduje to powstawanie plotek, czasami może nawet zatrudnionych zachęcić do poszukiwania innej pracy, gdy gęstnieje negatywna atmosfera wokół firmy. Środek do komunikacji ma tu większego znaczenia – ważne natomiast, aby nikogo nie wykluczał.

Inną kwestią jest zbyt zawiły język lub zbyt ogólny, który daje zdecydowanie za dużo pola do interpretacji. Pracownicy powinni porozumiewać się w możliwie jak najprostszy sposób – bez niepotrzebnego żargonu czy komunikatów, które niczego nie wnoszą. Ponadto komunikacja powinna być spójna z intencją, aby nie zostawiać niczego domysłom. 

Aktywne słuchanie to kolejny obszar, którego brak w komunikacji może prowadzić do nieporozumień i konfliktów. Niezależnie od sytuacji, jeśli nie jesteśmy otwarci na to, co mówi druga strona, nie próbujemy zrozumieć jej przekazu (np. poprzez parafrazowanie czy “jeśli dobrze Cię zrozumiałem/am, to…”), to nasza komunikacja jest skazana na niepowodzenie i frustrację. 

Przeczytaj również: https://extended.tools/bariery-w-komunikacji-interpersonalnej-skad-sie-biora-i-jak-ich-uniknac/ 

Extended DISC® a komunikacja w zespole

Jak firmy mogą sobie poradzić z barierami w komunikacji? Jednym z rozwiązań jest narzędzie takie jak Extended DISC®. Istotną zaletą tego badania jest to, iż pozwala odkryć  m.in. style komunikacji w zespole. Samo badanie jest bardzo krótkie, gdyż respondentowi wystarczy kilkanaście minut na wypełnienie odpowiedzi w kwestionariuszu on-line. Po badaniu menedżer znajdzie informacje m.in. na temat stylu komunikacji, a także szczegółową interpretację typowych zachowań pracowników. 

W analizie, która oparta jest na badaniach Carla Gustava Junga, rezultatem jest procentowy udział zachowań w każdym z 4 stylów zachowań DISC®, gdzie D oznacza styl Dominujący, I to styl Towarzyski, S to styl Wspierający, a C to styl Dokładny. Każdy z nich opisuje zbiór charakterystycznych zachowań, np. styl Dominujący zawiera odwagę, koncentrację na celu i rywalizacji czy skłonność do stawiania sobie i innym wysokich wymagań. Przykładowy wynik może wynieść: 0%-30%-40%-30% odpowiednio dla stylów D, I, S, C. W kontekście barier komunikacyjnych warto pamiętać, że tego typu dane mogą bardzo się przydać. Menedżer dowie się, jak porozumiewać się ze swoim zespołem i na jakie problemy zwrócić szczególną uwagę. Jednocześnie istotna jest świadomość, iż żaden ze styli nie jest oceniany jako “zły” lub “dobry”. Wynik najczęściej obejmuje 2-3 style, w praktyce nigdy nie dotyczy jednego lub czterech. Badanie opisuje charakterystyczne cechy zachowania i komunikacji danej osoby – w firmach ważna pod tym względem jest różnorodność. Nadmiar jednego ze stylów wśród zespołu może być sygnałem, iż brakuje w nim równowagi. 

Art. Partnera: Extended Tools

Źródło grafiki: Pexels

Bariery w komunikacji w miejscu pracy – jak poprawić przepływ informacji?
Przewiń na górę