Badanie organizacyjne – dlaczego warto je wykonać? Jakie ma zalety?

Kultura w firmie nadaje kształt funkcjonowaniu organizacji. Określa wartości, poglądy i normy stanowiące wzór zachowań dla pracowników. Określa sposób rozwiązywania problemów, wspólny sposób widzenia procesów, a do tego zapewnia poczucie ciągłości i bezpieczeństwa. Badania 360⁰ są powszechnie stosowanym narzędziem pozwalającym ocenić kompetencje pracowników i rozpoznać ich opinie w zakresie wybranych obszarów działalności firmy. Co warto o nich wiedzieć? Dlaczego badanie zaangażowania pracowników jest istotne?

Badanie organizacyjne – jakie zalety ma badanie kultury organizacyjnej?

Dzięki kulturze organizacyjnej wartości w firmie są widoczne dla otoczenia firmy. Trzeba pamiętać, że nie wszyscy klienci muszą znać kodeks etyczny firmy albo jej system wartości. Jednak jeśli pracownicy angażują się w wykonywaną pracę, a do tego mają dobre podejście do klientów, to ci bez problemu to dostrzegają.
Badanie kultury organizacji jest coraz częściej stosowaną opcją w firmach, przynoszącą im wiele różnych korzyści. Dzięki niemu można zidentyfikować silne i słabe strony kultury, co pozwala dostosować strategię zarządzania. Uzyskane z badań informacje okażą się pomocne w budowanie pozytywnej kultury pracy przyciągającej i zatrzymującej utalentowanych pracowników. Badania kultury organizacyjnej są zazwyczaj przeprowadzane poprzez wypełnianie ankiet przez pracowników firmy.

CMVI to narzędzie służące do pomiaru zadowolenia pracowników, ale docelowo ma wspierać optymalizowanie procesów zarządzania w przedsiębiorstwach. Opiera się na szerokich podstawach teoretycznych, które nawiązują do badań dot. relacji między satysfakcją pracowników a efektywnością ich rzeczywistego działania w pracy. Warto wspomnieć, że brak zadowolenia pracownika jest czynnikiem ryzyka dla chęci szukania nowego pracodawcy. Badanie CMVI w wersji modułowej będzie w tym przypadku pomocne. Koncentruje się ono na kluczowych aspektach, które są związane z samopoczuciem pracowników w organizacji. Dzięki niemu możemy spojrzeć na dobrostan pracowników, analizując pozytywne skutki takie jak zadowolenie z pracy i wellbeing oraz negatywne aspekty, np. zawodowe wypalenie.

Przeczytaj także:  Wizerunek marki: Jak budować tożsamość i spójny wizerunek firmy?

Jakie są zalety badania 360 stopni? Dlaczego zaangażowanie pracowników jest kluczowe?

Ważnym elementem badań 360° jest uchwycenie obrazu danego pracownika z każdej perspektywy w zakresie poszczególnych obszarów, które są związane z jego obowiązkami oraz stosunkami społecznymi. Kto bierze udział w badaniu? Współpracownicy, przełożeni i podwładni – do tego jest też dokonywana samoocena. Przydatnym narzędziem w firmie jest badanie organizacyjne CMVI 360, które pozwala opisać poziom satysfakcji pracowników w zakresie aż 16 różnych aspektów.

Podstawowymi korzyściami z przeprowadzania badania pracowników są sparametryzowane informacje zwrotne na temat poszczególnych pracowników. Ważne jest pozyskanie oceny poszczególnych predyspozycji i kompetencji, oraz weryfikacja sposobu postrzegania menadżera przez osoby z jego najbliższego otoczenia organizacyjnego. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić też posiadany przez niego autorytet albo popularność.

Relacje w grupie pracowników, kultura organizacyjna, postrzeganie wartości firmowych, komunikacja wewnątrz firmy, organizacja pracy, wizerunek pracodawcy w oczach pracowników, poziom oczekiwań i postaw pracowników – to bardzo istotne elementy, które wpływają na efektywność organizacji. Jeśli zależy Ci na sukcesie, nie możesz ich zaniedbywać!

Art. Sponsorowany

Badanie organizacyjne – dlaczego warto je wykonać? Jakie ma zalety?
Przewiń na górę