Czy biuro nieruchomości to dobry pomysł na biznes?

Obrót nieruchomościami wydaje się być dość złożonym zagadnieniem. Z jednej strony, wiele osób mających na sprzedaż nieruchomość lub poszukujących nieruchomości samodzielnie podejmuje się tego zadania. Z tego względu, można przypuszczać, że nie jest to bardzo wymagającym zadaniem. Ponadto, jeśli sporo osób nie rozważa nawet zatrudnienia pośrednika prognozy biznesowe mogą wypaść słabo. Z drugiej strony jednak, należy pamiętać, że każda nieruchomość ma swoją specyfikę techniczną i prawną. Z tego względu, sprzedaż czy zakup nieruchomości jest zadaniem odpowiedzialnym niejednokrotnie pociągającym za sobą szereg regulacji prawnych.

Wyzwania i możliwości w zakładaniu biura nieruchomości w obliczu nieznajomości prawa

Nieznajomość prawa czy to w postaci ustawy o gospodarce nieruchomościami czy ustaw związanych z gruntami lub też spółdzielniami mieszkaniowymi może być źródłem wielu problemów. Jeszcze inną kwestią jest to, że transakcje na rynku nieruchomości mogą często opiewać na naprawdę wysokie kwoty dlatego osoby najbardziej zorientowane zazwyczaj decydują się na współpracę z profesjonalistą w tej dziedzinie. Jak zatem widać już na wstępie, są czynniki, które pozwalają przypuszczać, że zakładanie biura nieruchomości w obecnych czasach może być raczej słabą inwestycją, lecz są też i takie, które rozpalają wyobraźnie szczególnie w przypadku bardziej atrakcyjnych nieruchomości. Warto jednak przyjrzeć się bliżej różnym argumentom.

Biuro nieruchomości jako trafiony biznes

Patrząc na biura czy agencje nieruchomości będące na rynku już od lat można odnieść wrażenie, że powodzi im się całkiem dobrze. Wiele z nich ma dobrze ugruntowana pozycję, a więc nie muszą już walczyć o klientów, a mimo to są w stanie wygenerować całkiem pokaźny dochód. W takim wypadku, biuro nieruchomości może być jednym z elementów w portfolio biznesowym danego przedsiębiorcy. Ceny nieruchomości od lat rosną lub utrzymują się na wysokim poziomie co też ma bezpośredni wpływ na dochód pośrednika nieruchomości, którego wynagrodzenie wynosi często ok 4% do 6% od ceny transakcyjnej. Jeśli pośrednikowi nieruchomości uda się wejść w rynek premium, na którym przedmiotem transakcji są najbardziej ekskluzywne nieruchomości dochód biura może nie mieć stałego charakteru, lecz kiedy już dojdzie do transakcji wynagrodzenie pośrednika może być naprawdę okazałe. Znów zatem, agencja nieruchomości może być dobrym biznesem w przypadku, gdy dany przedsiębiorca działa na wielu polach, a więc dochód z tego tytułu nie jest jedynym jaki w danym czasie osiąga.

Kolejnym powodem, dla którego biuro nieruchomości jest udanym biznesem nawet w obecnych czasach jest to, że prowadząc tego typu działalność przedsiębiorca jest lepiej zorientowany na rynku nieruchomości i wypracowuje sobie kontakty, które mogą przydać się na innych polach. Zatem należy również rozpatrywać mniej wymierne korzyści z takiego przedsięwzięcia biznesowego. Kolejnym elementem wartym rozpatrzenia jest również nienormowany czas pracy, a więc prowadząc biuro nieruchomości wraz z innymi formami biznesu czas pracy jest dość elastyczny, a efekty raz wykonanego zadania (sesji zdjęciowej, wypromowania ogłoszeń, stworzenie marki itd.) procentuje z czasem. Bywa zatem, że agencja nieruchomości może przynieść zyski nawet, gdy w danym momencie przedsiębiorca nie działa aktywnie w tej konkretnej dziedzinie. Wymienione powody stanowią oczywiście część tych, które sprawiają, że warto otworzyć własne, lub też zainwestować w biuro nieruchomości.

Przeczytaj także:  Human Management, czyli zarządzanie zasobami ludzkimi

Agencja nieruchomości jako ryzykowny biznes

Wiele zależy od specyfiki danego przedsiębiorcy czy też jego modelu biznesowego. Pierwszym problemem jaki może być odstraszający do inwestycji w tę konkretną dziedzinę jest konkurencja. Pośrednictwo nieruchomości najczęściej rozpatruje się na rynku lokalnym, a więc szukając biura klienci najczęściej wpisują konkretne miasto, w którym posiadają nieruchomość na sprzedaż lub też chcą kupić mieszkanie, dom czy działkę. Wystarczy jednak wpisać w internecie odpowiednią frazę, aby łatwo dostrzec, iż w każdym praktycznie mieście jest wiele różnych agencji. Nie chodzi tutaj jedynie o największe miasta jak Warszawa, Gdańsk, Kraków czy Poznań, lecz również w mniejszych miejscowościach panuje spora konkurencja, niekiedy również ta z dużych miast. Dla przykładu, wpisując w wyszukiwarce biuro nieruchomości Konin można natrafić można na co najmniej trzydzieści różnych agencji. Podobna sytuacja dotyczyć będzie Kalisza, Opola, czy Torunia. Należy przy tym pamiętać, że wyniki wyszukiwania nie pokazują całkowitej skali konkurencji, gdyż są też tak zwani freelance’rzy, którzy niejednokrotnie nie mają swojej strony internetowej czy stacjonarnego biura.
Kolejnym aspektem jest dochód generowany przez biuro nieruchomości. Choć branża ta daje możliwość osiągnięcia wysokich dochodów to raczej nie dotyczy to pierwszych miesięcy działalności, a do tego dochód ten może nie mieć stałego charakteru. Osoby przyzwyczajone do stałego dochodu mogą szybko stracić cierpliwość do rozwijania nowej marki na rynku, w szczególności jeśli koszty działalności są stałe i często mają tendencję wzrostową. Wiele zatem zależy od formy prowadzenia działalności w tej konkretnej branży. Jeszcze innym aspektem jest odpowiedzialność, gdyż należy pamiętać, że biura czy agencje nieruchomości są tak zwanymi instytucjami zobowiązanymi. Powoduje to, że muszą one sprostać różnego rodzaju wymaganiom nakładanym przez ustawodawcę. Dotyczą one weryfikacji klientów, oceny ryzyka, posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC, itd. Różnego rodzaju dodatkowe obciążenia mogą dla niektórych stanowić swoistą barierę.

A zatem warto czy nie?

Wydaje się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż wiele zależy od predyspozycji, charakterystyki biznesowej oraz celu jaki dany przedsiębiorca sobie założy. Można zauważyć, że biuro nieruchomości nie jest inwestycją, która mogłaby w bardzo szybkim czasie przynieść wysokie dochody. Nie w dobie tak intensywnej konkurencji oraz przekonaniu części potencjalnych klientów, że przecież pośrednik nieruchomości w zasadzie nie jest tutaj do niczego potrzebny. W perspektywie kilku lat, tego rodzaju inwestycja może się okazać naprawdę trafiona. Wymaga to jednak poświęcenia sporej uwagi, czasu, a także zdobycia odpowiedniej wiedzy i rozwinięcia nowych umiejętności. Należy zatem przemyśleć wszystkie za i przeciw, przeanalizować rynek lokalny, ocenić własne możliwości itd., aby odpowiednio ocenić własny poziom motywacji do zaangażowania się w ten biznes.

Art. Sponsorowany

Czy biuro nieruchomości to dobry pomysł na biznes?
Przewiń na górę